Wat te doen met recensies over je boek?

Een handboek voor de (beginnende) onzekere schrijver

Nog iets minder dan twee maanden en dan is het zover: 1 september komt Overstroomd uit. Ik kijk er naar uit, heb er heel veel zin in, en vind het ontzettend spannend. Een ding waar je als schrijver mee te maken zal krijgen, zijn recensies. Om mezelf (en anderen) een hart onder de riem te steken, heb ik een klein handboek geschreven voor de omgang hiermee.

Als recensies positief zijn

  • Voel vreugde. Ja, ze vinden mijn boek goed! Glunder & geniet. Dat heb jij maar even geschreven.
  • Laat de recensie aan iedereen zien en voel geen schaamte over het volledig uitbuiten van die ene mooie opmerking op je website/blog/tumblr/twitter-account
  • Pak vervolgens een schaar en knip de recensie uit/of, indien digitaal, print hem uit.
  • Zorg dat je een passe-partout en mooie lijst beschikbaar hebt. Laat er eventueel speciaal een maken.
  • Lijst de recensie met zorg en liefde in.
  • Hang de recensie op en bewonder het resultaat iedere morgen bij het opstaan, en iedere avond voor het slapen gaan.

Als recensies negatief zijn

  • Huil een potje. Of twee. Met of zonder opluchting.
  • Laat dan de woede toe.
  • Ja, nog ietsjes meer.
  • Goed. Pak nu een schaar en knip de recensie uit. Voorzichtig! Hij kan nog na bijten!
  • Volg dan de onderstaande instructies. Knip de recensie indien nodig bij.

(met dank aan vliegtuigjevouwen.nl).

  • Open de dichtstbijzijnde prullenbak en werp er het vliegtuigje/de recensie met een mooi boogje in.
  • Klaar! (En schrijf weer verder)

3 thoughts on “Wat te doen met recensies over je boek?

  1. Je kan positieve recensies natuurlijk ook ouderwets verspreiden via de ‘kopieer en plak op iedere boom’-wijze, een beetje als men wel doet bij mensen die Abraham of Sara hebben gezien (eh, of een vermiste kat/hond willen terugvinden…) En van negatieve recensies kan je véél meer vouwen dan vliegtuigjes alleen. Bootjes, hoedjes, een zwaan. De kunst van het papier vouwen is een veelzijdige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.